Help, Ik zit vast!

“Ik zit helemaal vast”, hoor ik vaak in mijn praktijk. Wat bedoelen mijn cliënten hiermee? Ze bedoelen dat ze zich beperkt voelen in hun mobiliteit, soort van ‘harnas’ gevoel en dat ze pijn of ongemak ervaren. Dit kan letterlijk maar ook figuurlijk zijn.

Als de spieren of fascia een constante, chronische verhoogde spanning vertonen dan zal de doorbloeding en lymfedrainage verminderen met alle gevolgen van dien. Om dit te begrijpen zal ik eerst vertellen over de fascia/bindweefsel.

De fascineren Fascia

We hebben een fasciaal  spannings-netwerk: de fascia of bindweefsel. Fascia is een gespecialiseerd systeem van het lichaam dat lijkt op een spinnenweb. Het houdt alles op zijn plaats, zonder fascia zouden we een geleipudding zijn met botten.

Van kruin tot teen bestaan wij uit één groot driedimensionaal netwerk: FASCIA.

Fascia is het weefsel dat alles in ons lichaam met elkaar verbindt, dus Bindweefsel => Weefsel dat verbindt => Het Verbindende Weefsel.

Het omsluit alle spieren, botten, zenuwen, bloedvaten en organen. Het is de alles verbindende factor in het lichaam. De fascia heeft letterlijk contact met elk ander systeem van het lichaam. Op microscopisch niveau omhult fascia zelfs iedere cel van het lichaam. Fascia zorgt dat alles op zijn plek blijft.

Het is net zo belangrijk of misschien zelfs belangrijker dan andere lichaamssystemen.

De fascia heeft een trekkracht van 2000 pond.

Fascia is de link die we missen om gezondheid, ziekte, wellness, energie en emoties te kunnen begrijpen.

Structuur van de Fascia

Fascia heeft 2 principale componenten: collageen en elastine.

Collageen en elastine zijn beide een lichaamseigen stof en een eiwit dat deel uitmaakt van de fascia. Beiden houden de fascia bij elkaar.

Collageen is een ontzettend belangrijk eiwit. Het is een structuureiwit. Als onderdeel van de fascia, zorgt het door het gehele lichaam voor stevigheid. Collageen komt van het Griekse woord ‘kolla’, dat samenbinden of lijm betekent.

Dankzij de elastine kan de fascia uitrekken, strekken, stretchen. Elastine zorgt voor de elasticiteit, de veerkracht van de fascia

Collageen en elastine samen zorgen voor de stevigheid, soepelheid en elasticiteit van de fascia.

 

 

Eigenschappen van de fascia

Het rijkste zintuiglijk orgaan.

Draagt zorg voor de vorm en beweging.

De “missing link” bij chronische pijn.

De kracht van veerkracht en vitaliteit.

Bij veroudering kan er een verschuiving plaatsvinden van elastisch weefsel naar meer verstijfd weefsel. Deze veranderingen zijn het gevolg van het gebruik van je lijf (bindweefsel) en niet een vanzelfsprekend verouderingsproces. Ze zijn dan ook omkeerbaar indien langzaamaan (en regelmatig) meer beweging vereist wordt van een fasciale structuur. En voorwaarde hierbij is wel dat de omgeving water, voedings- en bouwstoffen bevat, met andere woorden; dat de doorbloeding in de regio voldoende verloopt.

Het is ook belangrijk om te weten dat de fascia doorgang geven aan zenuwen, bloedvaten en lymfevaten.

De oppervlakkige fascia spoelt per dag maar liefst met 7,5 liter vocht onze cellen door, waarna dit vocht in ons lymfesysteem terechtkomt. Deze vloeistof is onder andere verantwoordelijk voor het vervoeren van voedingsstoffen naar onze cellen. Dit systeem speelt ook een rol bij lymfoedeem en ontstekingen.

Fascia is een systeem van flexibel bindweefsel dat alles in het lichaam omhult. Als het systeem flexibel is en soepel werkt, is alles in orde. Wanneer sommige onderdelen stijf, gespannen of ontstoken raken, dan zal dat gevolgen hebben.

Hoe wordt de Fascia “ziek”?

Uitdroging: in gezonde staat zijn alle vezels van de fascia gehydrateerd en soepel. Als de fascia gedehydrateerd raakt, wordt deze plakkerig en gaat verkleven.

Trauma: het lichaam slaat in de fascia alle herinneringen op van ongelukken en verwondingen.

Verkeerde belasting: de fascia verdikt op de plekken waar wij dezelfde beweging constant maken, zoals: te lang of te vaak zitten, typen, rijden. Of als we constant dezelfde houding aannemen zoals; opgetrokken schouders.

Operaties: na een operatie, zal de fascia gaan verdikken en minder flexibel worden, waardoor er blokkades kunnen ontstaan.

Voedingsstoornissen.

Hormonale invloeden.

Medicijnen: verschillende soorten hebben invloed op de fascia. Veel medicatie, zoals de, NSAIDS en Corticosteroïden, maken het collageen van de fascia kapot. Dit effect is al lang bekend bij de reguliere geneeskunde.

Stress: als we onszelf moeten inhouden en we niet adequaat kunnen reageren op een stressvolle situatie. Bij het ervaren van stress gaat ons lichaam een cocktail maken van: adrenaline, melkzuur en urinezuur. Wanneer we niet adequaat kunnen reageren (b.v. rennen, schreeuwen) op een stressvolle situatie wordt deze cocktail niet gebruikt maar blijft aanwezig tussen de spieren en de fascia. Met tot gevolg dat deze plakkerig wordt en op den duur gaat verharden.

Fascia verstijft bij emotionele stress. Als je last hebt van je rug, merk je vaak dat spanning en stress leidt tot (ergere) rugpijn. Stress kan zowel de oorzaak als de onderhoudende factor zijn van pijnklachten. Daarbij kan stress zorgen voor een intensere pijnbeleving.

Onverwerkte emoties, overtuigingen en gewoonten kunnen zich vastzetten binnen de fascia.

Fysieke en emotionele spanning zorgen ervoor dat spieren aangespannen worden. In het begin kan iemand er zich bewust van zijn, maar als het aanspannen chronisch wordt zal iemand de reden van de spanning niet meer kunnen herleiden naar de oorzaak. Door chronische aanspanning worden de pijn en de emotie geïsoleerd in de fascia. Dit is een strategie om de pijn zo klein mogelijk te maken en de emotie niet onder ogen te hoeven zien en te voelen. Het is meestal een onbewust proces. Van buiten is deze vastgezette herinnering nog terug te vinden in zichtbare spanningen in het lichaam bijvoorbeeld: een gespannen nek, kaak, buik, onderrug. Soms worden zelfs veranderingen in de lichaamshouding en bouw van het lichaam en wijze van bewegen hierdoor bepaald.

Bij alle soorten patronen (fysiek, emotioneel, geestelijk) die we onaangebroken aanhouden, kan de fascia gaan “bevriezen” en in de loop van de tijd verkalken en verstenen.

Wat zijn de gevolgen van een “zieke” bindweefsel?

Waar de fascia “ziek ”zijn verdikt het weefsel zich, waardoor de elasticiteit vermindert en ten slotte verloren gaat. De fascia vormt dan als het ware een harnas om de spieren, organen, meridianen en om elke cel. Hierdoor is er geen vrije beweging mogelijk en komt er stagnatie in de energie. Het kan niet meer stromen! Iemand komt letterlijke en figuurlijk vast te zitten.

Het hebben van soepel, “Sappig” Fascia is dus van vitaal belang voor de algehele gezondheid en welzijn. Met gezonde Fascia zien we er beter uit, voelen wij ons beter en functioneren wij beter! We voelen ons vrijer!

Mijn advies om het bindweefsel gezond te houden

Dat vitamine C essentieel is voor onze gezondheid en ons immuunsysteem, weten we allemaal. Maar wist je dat vitamine C de productie van collageen en dus de kwaliteit van de fascia beïnvloedt? Van oudsher weten we dat voldoende vitamine C scheurbuik, een stoornis in de vorming van bindweefsel, voorkomt. Vitamine C draagt dus bij aan de vorming van bindweefsel en fascia. Daarnaast is vitamine C een antioxidant, belangrijk voor het zenuwstelsel, én het heeft een antibacteriële en antivirale functie. Het heeft een beschermende functie en vermindert lichamelijke stress. Bijvoorbeeld lichamelijke stress door roken, drinken en andere toxische stoffen.

Door gevarieerd bewegen; bewegen naar de uiterste posities (sporten/rekken/yoga) is belangrijk voor het mobiel houden van gewrichten, spieren en bindweefsel. Bewegen, in welke vorm dan ook is belangrijk voor het fasciaweefsel. Het houdt het weefsel soepel en zorgt voor een betere doorbloeding, waardoor weefsel beter kan functioneren en herstellen.

Regelmatig water drinken hydrateert en houdt de fascia soepel, vergelijk het maar met een spons.

Ontspannen; bij een rustige ademhaling is er nauwelijks verhoogde spier- en bindweefselspanning. Ontspanning vermindert dus de kans op klachten.

Door regelmatig bindweefselmassages te ondergaan.

Bindweefselmassage

Bindweefselmassages

Alle emoties en spanningen die zich in het weefsel zijn opgeslagen/vastgezet, worden door bindweefselmassage, in beweging gebracht, waardoor ze verwerkt kunnen worden. Er komt “oude” energie vrij.

Bindweefselmassage is één van mijn specialiteiten, en het is voor mij zonder twijfel één van de beste massage technieken. Het is veilige, behoedzame en zeer effectieve techniek, met diep en duurzame werking.

Inzicht, is het begin van verandering

Al onze ervaringen worden opgeslagen op de Fascia/bindweefsel, alle spanningen, alles trauma’s, alle emoties die niet geuit konden of kunnen worden; en zo wordt gedurende ons leven, onze lichaamshouding letterlijke gevormd, door onze levenservaring. Onze lichaam vertelt een verhaal, onze levensverhaal! Alle weefsel in het lichaam, voornamelijk de spieren kunnen letterlijk als een soort harnas worden, als bescherming tegen onaangename gevoelens, weggestopte pijn en verdriet over vroegere ervaringen.

Als wij de vastgehouden spanning in onze lichaam los kunnen laten en weer onszelf kunnen (durven) te zijn, komt de energie vrij die wij anders gebruiken om gevoelens en emoties te onderdrukken. We komen beter in contact met onszelf en de ander. Daardoor ontstaat ruimte om meer ontspannend in het leven te staan en te genieten.

In het kort Bindweefselmassage kan een proces van bewustwording op gang brengen en er voor zorgen dat iemand letterlijk en figuurlijk vrijer kunt bewegen.

Wil je weten of bindweefselmassage een geschikte behandeling is voor jou?
Hier vind je meer informatie er over bindweefselmassage:

Of neem dan gerust contact met mij op.

Liefs,
Susana 💜