Het grote belang van een gezonde Psoas spier!

Tijdens mijn reis naar Bosnië mei 2023 (lees hier: Bosnische Piramides ) heb ik een Psoas Release XL sessie gekregen en heb het WOW-effect ervan ervaren. Ik ben me daardoor steeds meer in deze kernspier gaan verdiepen. Onlangs volgde ik een Masterclass Psoas (spreek uit als Soas) als onderdeel van de meerdaagse cursus Trauma en het Zenuwstelsel. Ik wil je in deze blog graag in begrijpelijke taal uitleggen wat voor spier dit is, hoe het werkt en wat voor effect de spier op je lichaam kan hebben. En ik leg uit hoe ik met massagetherapie deze spier kan helpen ontspannen en wat voor groot verschil dat zal zijn in je lichaam en in je leven.

Wat is de Psoas spier?

De Psoas is de allereerste spier is die zich naast de neurale buis (Nervus Vagus – heeft te maken met het zenuwstelsel) ontwikkelt, als een baby nog als een foetus groeit in de buik. In de baarmoeder ligt de Psoas tegen de neurale buis aan. Deze buis groeit uit tot in de ruggenmerg. De Psoas en de Nervus Vagus zijn daardoor heel sterk in verbinding met elkaar. De Psoas spier begint bij de middenrif, heel dichtbij bij je hart! De psoas is dan ook de spier die de communicatie verzorgt tussen je onderbuikgevoelens, je enterische zenuwstelsel (wat communiceert met je centrale zenuwstelsel) en je hersenen. De Psoas, ook wel de grote lendenspier genaamd, is je instinct. Dat is het oermens in je. De Psoas wordt daardoor ook wel de ‘Spier van de Ziel’ genoemd.

De Psoas spier is ook de enige spier die de bovenkant en de onderkant van je lichaam met elkaar verbindt en er daardoor onder andere voor zorgt dat we kunnen lopen. We denken vaak dat benen zorgen dat je kunt lopen, maar eigenlijk is het je Psoas spier die dat mogelijk maakt. En je kunt dus ook vanuit je “hart” lopen.

Een kind loopt vaak anders dan een volwassene. Als we groter worden, gebruiken we meestal onze armen en benen om in beweging te komen, terwijl een kind de Psoas spier in de romp gebruikt om van daaruit te lopen.

De Psoas spier zorgt er ook voor dat je voorover kunt buigen. Of vanuit ligstand je romp weer omhoog krijgt. Het is een superbelangrijke spier.

De Psoas verbindt onze wervelkolom met onze benen en ligt diep tegen de achterkant van de romp aan en bevindt zich aan zowel de linker- als de rechterzijde.

De Psoas spier is ook de boodschapper van ons centraal zenuwstelsel (Nervus Vagus) en reageert primair op gevaar en mentale spanningen door samen te trekken. Er zijn maar 3 mogelijke reacties die het lichaam in die gevallen heeft:

  1. Vechten
  2. Vluchten
  3. Stil blijven staan

De Psoas spier spant zich in alle drie de gevallen aan en maakt een van de drie opties mogelijk. Ook al leven we in hele andere tijden, waarbij er bijvoorbeeld zelden een wild dier je wil pakken, je lichaam kent dit overlevingsmechanisme nog steeds.

Als je de spanning negeert, dan is de kans groot dat je een overspannen Psoas ontwikkelt. Eentje die altijd te strak aangespannen is. En iets wat te strak is aangespannen, wordt korter. En dat heeft weer gevolgen op allerlei gebieden in je lichaam.

Wat voor klachten kunnen ontstaan door een te gespannen Psoas spier?

Veruit de meeste klachten zijn gerelateerd aan de onderrug, heupen en buik. Al je ervaringen worden namelijk opgeslagen in je lichaam. Hieronder een overzicht van klachten die mensen kunnen hebben die vaak te herleiden zijn naar een te gespannen Psoas spier:

  • Pijnlijke rug, zere onderrug
  • Stijve rug
  • Ene been is korter dan het andere
  • Verkorte ademhaling
  • Problemen met de spijsvertering
  • Problemen met de voortplantingsorganen
  • Buikproblemen
  • Problemen met je wervelkolom
  • Pijnlijke hamstring
  • Bekkeninstabiliteit

Deze klachten kunnen ontstaan door bijvoorbeeld:

  • Veel zitten
  • Slechte houding
  • Een schokkende gebeurtenis
  • Ingehouden woede en/of verdriet
  • Stress
  • Angstgevoelens
  • Fysiek geweld
  • Negeren van emoties
  • Langdurige stres

De Psoas spier is zo belangrijk, dat dit op heel veel dingen in je lichaam van invloed is. Sinds de training kan ik nu bijvoorbeeld aan de houding en aan de huid van iemand zien hoe het met deze spier gaat. Nu ik dit kan herkennen, voel ik compassie. Voor mezelf, want ook mijn Psoas stond onder spanning, maar ook voor de ander. Want een gespannen Psoas spier beïnvloedt je leven en je gezondheid.

Mijn ervaring als ik mijn eigen Psoas ging voelen

Ik heb tijdens de cursus ook mijn eigen Psoas gevoeld. En ondanks dat ik dacht dat ik super relaxed ben, vertelde mijn lichaam het echte verhaal. Ook mijn Psoas was gevoelig. Een teken dat een lichaam niet ontspannen is. En toen ik mijn eigen Psoas voor het eerst voelde, kreeg ik een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen. Juist omdat deze spier alle ervaringen en stress opslaat, is een emotionele ontlading heel normaal. Een ontlading kan bij iedereen verschillend zijn, maar wat er ook gebeurt, alles is goed. Alles mag er zijn.

Hoe houd je de Psoas spier gezond?

Een gezonde Psoas bestaat uit zacht en sappig weefsel. Hierdoor kun je soepel bewegen en heb je een flexibel lichaam. Hoe zorg je ervoor dat dit zo blijft?

Trek de natuur in, ga lekker wandelen, doe je schouders naar achteren zodat je longen en organen voldoende ruimte krijgen, wees trots op jezelf, doe dingen die je leuk vindt, zorg voor voldoende vrije tijd, lach regelmatig.

Doe dus vooral dingen, die je helpen om ontspannen te zijn en te blijven.

Maar ja, feit is dat momenteel het gros van de mensen nog een overspannen Psoas heeft. Dus stap 1 is, zorgen dat deze ontspannen wordt. En daarna kun je met deze tips zorgen dat je niet terugvalt.

Hoe ziet een massage behandeling aan de Psoas spier eruit?

Praten helpt meestal wel gedeeltelijk als het gaat om trauma, verdriet en pijn. Maar meestal helpt praten het lichaam niet (genoeg). Om écht te verwerken zul je dan ook op fysiek niveau aan de slag moeten.

Bij het werken met de Psoas spier kan de spanning die er vastzit in beweging komen.

De technieken die ik gebruik, zorgen ervoor dat de Psoas op diep niveau kan ontspannen. Tijdens de Psoas release laten we het lichaam haar eigen taal spreken. Zo kan zij ruimte geven aan dat wat verwerkt mag worden. Wat diep in het lichaam aanwezig is kan naar de oppervlakte drijven.

Wat kun je ervaren tijdens een Psoas massage?

Je kunt tijdens de behandeling sensaties gaan ervaren, zoals trillingen, vibraties, irritatie of verdriet dat naar buiten komt zonder dat daar een verhaal aan vastzit. Het kan ook zijn dat je een diepe ontspanning ervaart. Alles is mogelijk. Misschien ervaar je helemaal niets of komt er in de dagen na de behandeling van alles omhoog borrelen. Het lichaam neemt haar eigen tijd om te verwerken. Je kunt daarin niets afdwingen. En alles wat er gebeurt is ok en mag er zijn.

Wanneer is een Psoas behandeling aan te bevelen:

🪻Je voelt de behoefte om diep(er) te ontspannen

🪻Je wilt op diepere lagen in jezelf komen, zowel fysiek als emotioneel

🪻Je ervaart spanning of angst in je lichaam waar je niet goed grip op krijgt

🪻Je hebt onderrugklachten die geen duidelijke oorsprong hebben

🪻Je bekken- of buikgebied is erg gevoelig.

 

Een Psoas release is géén behandeling die je “even snel” van je pijnklachten afhelpt. Als dat is wat je zoekt raad ik je aan om naar een fysiotherapeut of chiropractor te gaan.

In mijn Psoas sessies word je uitgenodigd om contact te maken met je bekken. Door dieper naar binnen te keren kun je gaan voelen wat er onder de fysieke spanning zit.

In een Psoas release is het lichaam het uitgangspunt. We laten het lichaam zelf spreken.

Door middel van beweging, strekking, schudden en masseren ontstaat de mogelijkheid om op een diep niveau te ontspannen. In die ontspanning kan het lichaam gaan verwerken en laat het vrij wat er vrij wil komen.💜

Wil je een behandeling ondergaan? Neem gerust contact met mij.💜
Meer weten over de behandeling? Lees meer hierover: Psoas Release Massage.
Lees ook: Trauma en het Zenuwstelsel.

×