Slaap massage

In slaap masseren

Iedereen slaapt weleens een keertje slecht, maar er zijn ook veel mensen die last hebben van chronische slapeloosheid. Een vervelende kwaal, die negatieve gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Tijdens de slaap vinden er namelijk essentiële herstelwerkzaamheden plaats in lichaam en geest. In veel gevallen kan massage uitkomst bieden.

Stress en slapeloosheid

Slapeloosheid is voor ongeveer 15% van de bevolking een serieus en steeds terugkerend probleem. Vrouwen kampen twee keer zo vaak met slaapprobleem als mannen. Slapeloosheid kan ons leven behoorlijk verstoren.

Aan slapeloosheid kunnen allerlei oorzaken ten grondslag liggen. In het geval van chronische slapeloosheid is stress de meest voorkomende oorzaak. Stress zorgt ervoor dat iemand niet in staat is zijn of haar gedachten tot bedaren te brengen waardoor het in slaap vallen wordt bemoeilijkt. Behalve op psychisch niveau kan stress ook op lichamelijk niveau doorwerken, denk aan een ontregelde spijsvertering, brandend maagzuur, spanningshoofdpijn en spierverkrampingen die comfortabel liggen en in slaap vallen onmogelijk maken.

Cortisol en serotonine

Wie veel last heeft van stress heeft een verhoogd gehalte aan cortisol in zijn of haar bloed. Cortisol wordt daarom ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon wordt zowel bij fysieke als psychologische stress aangemaakt. Als dit gehalte voor het slapen gaan te hoog is, levert dit problemen op om in slaap te vallen. Als het cortisol-gehalte gedurende lange tijd te hoog is, kan dit ook het gehalte aan neurotransmitters als serotonine negatief beïnvloeden. Serotonine is heel belangrijk voor een gezond slaapritme. Deze neurotransmitter kan in de hersenen worden omgezet in melatonine. Melatonine zorgt ervoor dat het lichaam reageert op verandering van het licht en zich gaat voorbereiden op de nacht als het buiten donkerder wordt.

Massage als remedie

Studies wijzen uit dat massage ervoor zorgt dat het cortisol-gehalte daalt en de aanmaak van serotonine toeneemt. Dit verklaart waarom massage een goed hulpmiddel kan zijn bij het verhelpen van slapeloosheid die veroorzaakt wordt door te veel stress. Met een ontspanningsmassage bereik je het beste effect.

Lijden aan slapeloosheid is heel vervelend. Ontspannen helpt bij het kunnen inslapen. Ontspanning kun je onder andere bereiken door een massage te ondergaan. Een slaapmassage is er op gericht onze gedachten tot rust te brengen. Door het lichaam te verwarmen en te wiegen, door trage massagegrepen uit te voeren en afwisselend diep en oppervlakkig het lichaam aan te raken, geven we onszelf de kans mogelijke mentale of fysieke verkrampingen los te laten. Een slaapmassage ondergaat je bij voorkeur ‘s avonds.

Tips om beter te slapen

  • Houd vaste bedtijden aan, waarbij op dezelfde tijd opstaan ‘s ochtends het belangrijkst is. In het weekend mag je maximaal 1,5 uur later opstaan dan door de week.
  • Beperkt de tijd in bed tot maximaal 8 uur.
  • Beperkt het lezen of televisie kijken in bed tot maximaal 30 minuten.
  • Vermijd koffie, thee, cola en chocola; cafeïne dus na 18:00.
  • Alcohol is géén slaapmuts. Je kan beter een rustgevende thee voor het slapengaan opdrinken.
  • Bouw de dag goed af voordat je naar bed gaat.
  • Wees overdag lichamelijk actief.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact.