Chinese Voedingsleer

‘Een ziekte kan veel vaders hebben; de moeder van de ziekte is altijd de verkeerde voeding’. In de vijf elementen Chinese voedingsleer (deel van de T.C.M.- Traditional Chinese Medicine) wordt gesproken over koude en warme voedingsmiddelen. Hiermee wordt bedoeld dat voeding een verwarmend dan wel afkoelend effect heeft op het organisme.

De hieronder gegeven criteria volgen uit pogingen van de moderne mens om achteraf een verklaring te geven voor de meer dan 3500 jaar geleden opgestelde principes van de Chinese voedingsleer. Intuïtie, observatie en inzicht in de kosmische wetten, waaraan de mens en de natuur onderworpen zijn, stelden de Chinese geneesheren in staat de thermische werking van voedingsmiddelen en hun invloed op ieder afzonderlijk orgaan vast te stellen.

Vijf elementen Chinese voedingsleer is gebaseerd op een eeuwenoud systeem dat de energetische werking van de voeding bestudeert. De 5-elementenvoeding onderscheidt vijf thermische categorieën, te weten heet, warm, neutraal, verfrissend en koud. Deze effecten hebben een directe invloed op de organen die op hun beurt de gemoedstoestand en/of de gezondheid beïnvloeden.

Doordat voedingstherapie goedkoop is en door iedereen kan worden toegepast, wordt de verantwoordelijkheid voor de gezondheid weer gelegd waar ze hoort: bij jezelf. Een bijkomend voordeel is dat je leert te luisteren naar je eigen onderbuikgevoel. Dat geeft vertrouwen in het eigen oordeelsvermogen en maakt je bestand tegen verwarrende en vaak tegenstrijdige adviezen uit de media.

Bij een voedingsadvies volgens de Chinese voedingsleer staat de individuele toestand van de patiënt centraal. Toch zijn er bepaalde basisprincipes die voor iedereen geldig zijn:

Algemene adviezen voor iedereen geldig:

  • Het lichaam houdt van pure en volwaardige ingrediënten. Magnetronmaaltijden en lightproducten hebben dan ook geen plek in de 5-elementenkeuken.
  • Onze milt-qi kan niet tegen een overmaat aan bevochtigende en koude voedingsmiddelen. Met name bananen, zure melkproducten en tarwe kunnen beter worden verminderd of vermeden.
  • Gekookte maaltijden staan centraal en worden naar behoefte aangevuld (maar niet vervangen!) door rauwkost of brood.
  • Om de milt een handje te helpen, zijn spijsverteringsbevorderende ingrediënten onmisbaar zoals kruidnagel, jeneverbes, karwijzaad, citroenschil.
  • De grootste spijsverteringscapaciteit hebben we volgens de Chinese orgaanklok in de ochtend. Ontbijten als een keizer geeft ons energie voor de hele dag.

De vijf elementen Chinese voedingsleer is zoals het zegt een ‘leer’, en niet iets wat je in een maand door hebt. Wees geduldig en neem kleine stapjes en laat het langzaam integreren in je leven.

De vijf elementen Chinese voedingsleer is de eerste stap naar een gebalanceerd lichaam, daarnaast is beweging (Tai-Gong – BodyBalance – Yoga) en het trainen van je mindset de belangrijkste factor voor een gezond lijf.

5elementen (1)